Köpvillkor för andrahandsförsäljaren NBS Proffsgolf & Event AB (Biljettakuten.nu)

 

Register

  • Inledning
  • Evenemangets helhet
  • Ångerrätt
  • Levererad vara – Äkthetsgaranti
  • Biljettdetaljer
  • Betalning
  • Inställt/flyttat evenemang
  • Leverans/Försenad leverans
  • Förköp
  • PuL
  • Summering av de viktigaste punkterna

 

Inledning

 

Biljettakuten.nu är ett andrahandsbolag. Jämför alltid priser hos förstahandsombudet innan för att få bästa möjliga pris.

Följande villkor gäller för alla köp på Biljettakuten.

Ingen order kan genomföras utan att kunden intygar att han/hon har läst och godkänt köpevillkoren. Detta genom att klicka i en obligatorisk ruta med samma namn.

 

Ordern anses som klar så snart kunden klickat i godkännandet av dessa villkor samt genom att klicka på placera order. Det kan alltid med internet och uppkopplingar ske störningar men att klicka på placera order gäller som en genomförd bokning. Kunden kan inte hävda tekniskt fel som orsak att makulera sin order. Om man som kund är osäker på huruvida en order placerats eller ej bör man kontakta vår kundtjänst för att få svar på om ordern gick igenom eller inte. Detta görs via mail till kontakt@biljettakuten.nu. Efter att ha klickat på placera order nås man av den så kallade success-sidan där bokningen bekräftas. Därefter skickas en bekräftelse ut till mailadressen som angetts.

Bekräftelsemail och biljettleverans kan ibland hamna i skräpposten. Förekomst av felskriven mailadress ifrån kunds sida sker emellanåt. Har man som kund inte mottagit bekräftelse eller biljetter inom den angivna tiden för leverans bör man kontakta vår kundtjänst för att kunna reda ut varför detta inte kommit. Detta bör göras inom skälig tid för att Biljettakuten ska ha en chans att kunna leverera biljetterna på nytt.

 

Biljettakuten ansvarar inte för eller ersätter skada som uppstår på grund av driftstörning, försening, avbrott eller annan teknisk omständighet som omöjliggör eller försvårar kundens utnyttjande av tjänsten.

 

Evenemangets helhet

 

Biljettakuten är ett företag som säljer evenemangsbiljetter i andra hand. Vi är inget ombud för arenan och därför inte ansvariga för evenemangets genomförande, prestation, kvalitet eller innehåll.

 

Ångerrätt

 

Beställd biljett återlöses eller bytes ej. Oavsett om ni valt att betala direkt via bank eller om ni valt faktura så anses köpet klart efter att ordern placerats.

Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte på biljettköp som alltid är bindande oavsett biljettyp. Ångerrätt finns inte på biljettköp i Sverige och samtliga beställningar som görs på Biljettakuten är bindande.

Biljettakuten åtar sig rätten att utan vidare förklaring makulera beställning vilken utförts av kund som inte lämnat fullständiga och korrekta uppgifter eller om stark misstanke om bedrägeri finns.  Kunden blir alltid meddelad om bokningen makuleras.

 

Levererad vara

 

Biljettakuten rekommenderar alltid att kunden beställer via faktura. På detta sätt behöver kunden inte ligga ute med pengarna innan de har sin vara erhållen. Vid fakturabeställningar görs en kreditkoll på beställaren. Detta då Biljettakuten måste ha en säkerhet då varorna levereras innan betalning. 

Biljettakuten levererar endast varor till e-post eller kundens folkbokförda adress. Specialadresser såsom Förmedlingstjänst Skatteverket eller Poste Restante accepteras inte utan kontakt med Biljettakuten och ömsesidig överenskommelse skriftligen.

Det är kundens uppgift att kontrollera att varan stämmer överens med beställningen samt att biljetterna levereras i tid. Biljettakuten skickar oftast biljetterna med e-post men ibland  med ordinarie post och p g a det stora antalet leveranser som skickas så måste Biljettakuten utgå ifrån att alla kommer fram och i tid.  Vid något fel måste kunden höra av sig inom skälig tid till Biljettakuten som kan lösa nya leveranser i mån om tid. Biljettakuten ersätter inte kund om kontakt uteblivit eller om kund anlänt till arenan utan sina biljetter. Biljetter anländer till kund via post eller e-post för egen utskrift och man kan inte få inträde till arenan utan dessa biljetter. Bokningsbekräftelsen räcker inte för inträde.

Biljettakutens priser baseras på arrangörens eller arenans egna prissättning.

Biljettakuten garanterar platser upp till tre personer i rad. Är sällskapet större kan man bli uppdelad i grupper men ingen hamnar ensam om inte detta anges vid beställning genom ordern ”singelbiljetter” eller ”singelplatser”.

Biljettakuten ansvarar inte för förlorad eller borttappad biljett. I de flesta fallen finns biljetterna att levereras på nytt.

Biljettakuten har äkthetsgaranti på alla biljetter som köps via Biljettakuten.nu. Vid leverans av falsk eller makulerad biljett erhåller kunden full återbetalning. För att äkthetsgarantin skall träda i kraft måste kontakt med Biljettakuten ske inom 14 dagar ifrån att evenemangets start. Kontakt måste ske via e-post till kontakt@biljettakuten.nu.

Vid hävdande av nekat inträde så måste verifikation ifrån personal på arenan finnas i form av namn och telefonnummer så Biljettakuten kan kontakta personalen för verifikation. 

 

Biljettdetaljer

Biljettakuten är ett andrahandsombud vilket betyder att den tryckta informationen som står på biljetten såsom namn, pris, bokningsnummer, adress m.m. tillhör den kunden som bokade biljetten hos förstahandsombudet.

Då Biljettakuten är ett andrahandsombud så kan kunden bortse ifrån denna tryckta information. Kunden erhåller nytt bokningsnummer ifrån Biljettakuten och priset som accepterats på Biljettakuten.nu är det som gäller, oavsett om priset är annorlunda hos förstahandsombudet. Biljetter kan finnas både billigare och dyrare hos andra aktörer.

Det finns olika typer av biljetter. Den vanligaste formen är e-biljetter vilka är utformade på vanliga A4 papper. Den mer klassiska biljetten köps och erhålles endast vid direktköp hos respektive arenors biljettkassa eller biljettombud. Oavsett vilken typ av biljettsort som erhålles så gäller äkthetsgarantin på samtliga.

Biljettakuten använder sig i de vanligaste fallen av tre olika benämningar att platsuppgifter: Sittplatser – Bra Sittplatser – Bästa Sittplatser. Dessa kategorier baseras på arrangörens eller arenans prissättning.  Kategorin sittplatser innebär i de flesta fallen skymd sikt. Om önskemål om exakta platser finns bör man kontakta kundtjänst för att meddela detta och i samråd med kundtjänst boka dessa platser. Kunden kan inte i efterhand hävda att de fått felaktiga biljetter om den levererade biljetten är inom rätt biljettkategori.

 

Betalning

 

För att ingå avtal med Biljettakuten så behöver man vara 18 år fyllda.

Alla betalsätt förmedlas av Payer Financial Services AB som är en registrerad betaltjänstleverantör under Finansinspektionens tillsyn och är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard.
Payer Checkout är den kompletta, säkra och goda betallösningen! Den som köper får alltid välja betalsätt innan köpet slutförs och valfriheten maximeras.
I Payer Checkout finns betalsätten kort, faktura, direkt- eller delbetalning. Läs mer om Payer Checkout på payer.se

 

Kortbetalning

Våra kortbetalningar hanteras av vår betalningspartner PayerFinancial Services AB för att garantera snabb och säker betalning. Payer är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard för att tillhandahålla korttransaktioner över Internet. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster, där inga uppgifter är tillgängliga för butiken. Ingen avgift för kortbetalning tillkommer.

 

Direktbanksbetalning

När du väljer att betala via betalsättet direktbanksbetalning loggar du in via din bank och betalningen blir genomförd direkt med hjälp av PayerFinancial Services AB som samarbetar med banken. Du kan välja att betala hela ordervärdet genom direktbetalning om du är internetkund hos Handelsbanken och Swedbank. En direktbetalning bokförs omgående hos oss. Det tillkommer inte någon avgift och överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster

 

Faktura privatperson

När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller 14 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. En aviavgift på 13 kronor tillkommer.

Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.

 

För att se fullständiga villkor för PayerFinancial Services AB faktura via CollectorBank, se länkarna nedan:

 

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

 

Fakturaföretag

 När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Fakturan förfaller 30 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. En aviavgift på 13 kronor tillkommer.

För att se fullständiga villkor förPayerFinancial Services AB faktura via CollectorBank, se länken nedan:

 

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

 

Delbetalning

När du väljer betalsättet delbetalning så kan du via PayerFinancial Services AB och CollectorBank AB dela upp betalningen på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. De extra avgifter som tillkommer framgår i kassan när du väljer typ av delbetalning, där du kan se det totala beloppet per månad. För att följa din delbetalningskampanj så behöver du betala det belopp som framgår på fakturan som skickas med brev i mitten på varje månad. Aviavgift på 29 kr tillkommer.

Här kan du se dina kostnader för delbetalning beroende på vilken avbetalningsplan du väljer. Innan du godkänner ditt köp i Payers dialog så kan du välja antal månader och se vilket belopp du totalt kommer att betala varje månad.

Uppläggningsavgift (engångsavgift)

Månadsvis avi-avgift

Årsränta (%)

Upp till 3 månader

95 Kr

29 Kr

0%

Upp till 6 månader

195 Kr

29 Kr

0 %

Upp till 12 månader

295 Kr

29 Kr

0%

Upp till 24 månader

295 Kr 

29 Kr

9,95%

Upp till 36 månader

295 Kr

29 Kr

9,95%

 

Minsta orderbelopp för att kunna delbetala är 1000 Kr, maxbeloppet är 50.000 Kr. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen. 

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. För att se fullständiga villkor för PayerFinancial Services AB’s delbetalning via CollectorBank AB se länkarna nedan:

 

Allmänna villkor för kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation 

 

 

Inställt/Flyttat evenemang

Det är kundens uppgift att kontrollera så att evenemanget inte har flyttats eller blivit inställt. Biljettakuten publicerar ofta sådan information i nyhetsflödet.

Vid konkurs hos arrangerande bolag så uteblir all ersättning till kund.

Vid ett inställt eller flyttat evenemang skall kunden kontakta Biljettakuten senast 2 månader efter att showen skulle ägt rum. Den ersättning kunden har rätt till vid kontakt inom 2 månader efter föreställningen skulle ägt rum är det tryckta beloppet på biljetten. Det s.k. Face Value-beloppet.

Oavsett om man som kund betalt ett högre eller lägre pris än Face-value så är det endast detta belopp som kunden äger rätt till.  Läs gärna mer om dessa regler på Konsumentverkets hemsida.

Vid uteblivet kontakt inom 2 månader efter evenemanget ägt rum uteblir ersättningen. Detta då arrangören sätter liknande tidramar och om Biljettakuten inte får in biljetterna i tid så ska kan ej längre ersättning krävas. Pengarna uteblir då till arrangör och inte Biljettakuten.

 

Leverans/Försenad leverans

 

Leverans sker vanligtvis inom 48 h. Leverans sker i de flesta fallen via e-post. Rekommenderat brev eller ordinarie post kan förekomma från fall till fall.

 

Förköp

 

Biljettakuten erbjuder tjänsten att man som kund kan beställa biljetterna innan ett officiellt biljettsläpp

Biljettakuten står då för själva köandet åt kunden som i sin tur inte behöver vara aktiv under släppet. Notera att det inte finns ångerrätt varken på beställningar innan eller efter ett biljettsläpp. De kunder som beställt biljetter via förköp är prioriterade och man kommer som kund aldrig behöva betala högre pris än vad man beställt biljetterna för.

Biljettakuten försäljer endast de antal biljetter som vi hoppas kunna lösa. Vid misslyckat förköp kommer kunden bli underrättad inom 24 timmar via den e-postadress man angivit vid beställningstillfället.

 

PuL

Alla personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med personuppgiftslagen (PuL). Du har enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) rätt att gratis, en gång per kalenderår, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till oss, få besked om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar och hur vi behandlar dessa. Du har också rätt att enligt 28 § personuppgiftslagen begära rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig.

Dina personuppgifter kommer inte lämnas ut till tredje part.

   

Summering av de viktigaste punkterna

 

  • Biljettakuten är ett andrahandsombud vars pålägg på arrangörens biljettpriser finansierar verksamheten. Biljettakutens priser är alltid de som gäller och som har accepterats av kund. Den tryckta informationen på biljetten är irrelevant då biljetten är köpt i andrahand.

 

  • Det finns ingen ångerrätt på biljettköp i Sverige (för detaljer läs under stycket ”Ångerrätt")

 

  • Det är alltid ett annat namn på biljetterna, biljetter är inte personliga

 

  • Vid inställt evenemang ersätts kunden med Face Value

 

  • Ingen order kan genomföras utan att kunden läst och godkänt dessa villkor.